طراحی روجلد کتاب و مجله وصفحه آرائی

طراحی روجلد کتاب و مجله وصفحه آرائی

طراحی جلد و صفحه آرايي کتاب و مجله 

صفحه آرایی کتاب


معنی بروز کتاب یعنی مجموعه ای از صفحات کاغذ که بر روی هر یک مطالب مختلفی چاپ شده است و همچنین در یک طرف به نام عطف به همدیگر متصل شده اند و بر روی آنها پوششی قرار دارد به نام جلد .
در حال حاضر در ایران دو نوع کلی برای جنس جلد کتاب وجود دارد که گروه قلم گرافیک نیز با استفاده از متریال های مدرن موجود در بازار پروژه های سفارشی خود را تکمیل می نماید
اگر متریال جلد کتاب از انواع مقوا های نازک باشد مانند گلاسه ، اصطلاحاً آن را جلد شومیز می گویند. وضعیت دیگر کتاب هایی هستند که روجلد آنها مقووای سخت و ضخیمی می باشد که پوششی از کاغذی منحصر بفرد به نام گالینگور دارد و جلد این کتاب ها در اصطلاح تخصصی تر زرکوب یا گالینگور می گویند.
در صفحه آرايي کتاب، صفحات متن قطعاً و بدن چون و چرا از صفحه فرد شروع می شوند و جمع آن ها با واحدهای پس از متن باید دارای تعدادی فرم چاپی مشخص را تشکیل دهند.
در کتاب های فارسی، صفحه ای که در سمت چپ قرار گرفته است فرد و در کتاب های لاتین صفحه ای که در سمت راست قرار گرفته است صفحه ی فرد در نظر می گیرند.
قطع کتاب
اندازه های متداول برای تولید کتاب در هر کشور همانند ایران، به دو عامل اصلی مربوط است:
ابعاد کاغذهای رایج در آن کشور
عملکرد و ماهیت کتاب

طراحان قلم گرافیک شما را در صورت نیاز برای قطع متناسب با پروژه و درخواست شما راهنمایی خواهند کرد و بهترین قطع های موجود را به شما پیشنهاد خواهند داد تا با پایین آوردن دور ریز کاغذ صرفه جویی در این ماده ی با ارزش و همین طور کاهش قیمت نهایی را منجر خواهد شد.


صفحه آرایی مجله


مجله، به مدرکی جلد شده و ادواری گفته می شود که به طور منظم. با فاصله انتشار مرتب و تحت شماره ردیف و دوره و تاریخ معین در زمینه های گوناگون (اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، ادبی، دینی، علمی، فنی، کشاورزی، نظامی، هنری، ورزشی و غیره ) بیش از دوبار در سال منتشر شود و در تهیه مطالب آن بیشتر از یک نفر مشارکت داشته باشد و نیز دارای بیشتر از یک مقاله باشد. یعنی بطور مثال تعدادی گرافیست ، عکاس ، سردبیر و... دور هم جمع شده و شروع به انتشار مجله با استفاده از همکاری گروهی و نتیجه گیری گروهی می کنند.
تعیین قطع مورد نظر در مجله و حدود احتمالی تعداد صفحات آن از تصمیماتی است که در شروع راه اندازی مجله باید اتخاذ شود.
تعداد صفحات مجله را سردبیر تعیین می کند ولی با شناختی که از فرم های چاپی داریم می دانیم ک باید مضرب صحیحی از ۸ یا ۱۶ باشد و منظور، صفحات متن مجله است چراکه روجلد با جنس متفاوتی که از بقیه صفحات دارد، جداگانه چاپ خواهد شد.
در آغاز کار یک مجله، صرفه نظر از برنامه ریزی لازم برای تهیه مطالب مختلف و تعیین سر دبیر و اعضای شورای نویسندگان و پیش بینی های لازم برای امور اجرایی مجله، از نظر جنبه های گرافیکی نیز پیش بینی هایی ضروری ومهم است. از اولین کارهای گرافیکی مجله، طراحی و دیزاین نام مجله است که به آن سرلوحه یا لوگوتایپ( لوگو نوشتاری) می گویند و در واقع نشانه یا آرم مجله می باشد.
طرح اونيفرم و جلد
جلد مجله علاوه بر آن که محافظ صفحات مجله است، در ترغیب خواننده برای خرید و خواندن مجله تاثیر مهمی دارد و ماهیت کلی مجله را نشان می دهد. پس از مشخص شدن طرح سرلوحه و قطع مجله، رویه کلی جلد که اصطلاحاً به آن اونیفورم می گویند، باید طراحی شود.
اونیفورم یعنی رویه ثابت طرح روجلد که در شماره های مختلف آتی باید ثابت بماند ولی ممکن است طراحی روی جلد یا ترکیب رنگ های آن در هر شماره تغییر کند.

اصول طراحی جلد مجله

طراحی جلد مجله میتواند آرزوی هر طراحی باشد. برای اینکار یک فضای خالی به اندازه یک صفحه A4 در اختیار شما قرار داده خواهد شد و چیدمان متن و انتخاب تصاویر بر عهده شما خواهد بود. جلد مجله بسته به محبوبیت و تیراژ آن در دیدرس افراد زیادی خواهد بود و به همین دلیل طراحی آن میتواند تجربه منحصر بفرد برای شما باشد. هدف و آرمان شما در طراحی جلد مجله معرفی محتویات آن و جذب و جلب توجه افرادی است که در مغازه ها یا از کنار دکه های روزنامه فروشی تردد میکنند.
در ادامه 4 تکنیک رایج و موفق برای طراحی جلد مجله ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

تضاد رنگی بین متن و تصویر زمینه 

در بیشتر موارد بخش اصلی طرح روجلد مجله را یک عکس یا طرح گرافیکی تشکیل میدهد. تصویری که بکار می رود می بایست کنتراست مناسبی در قسمت های روشن و تیره خود داشته باشد و برای بهتر خوانده شدن نوشته های روی جلد باید به تفاوت رنگ متن با پس زمینه توجه ویژه ای داشته باشید.
بطور معمول فضای مناسبی بر روی تصاویر جهت قرار دادن متن یافت میشود. 

بعد بخشیدن به نوشته، پشت و جلوی تصویر

در طراحی روجلد مجله شما با یک فضای دوبعدی و مسطح مواجه هستید ولی به این معنی نخواهد بود که نمیتوانید به صفحه بعد بخشیده و آن حس سه بعدی را بیننده منتقل کنید. مرسومترین روش ایجاد یک تصویر سه لایه ای است که عنوان اصلی را در پایین ترین لایه، تصویر در لایه میانی و نوشته های جانبی در لایه بالایی قرار میگیرند.
دقت کنید که نوشته پشت تصویر برای خوانندگان قابل تشخیص و درک باشد. در صورتیکه از یک عبارت متفاوت در این تکنیک استفاده میکنید باید منظور شما قابل تشخیص و خواندن باشد.و در بیان واضحتر تصویر را فدای نوشته ها و یا بلعکس نوشته ها را فدای تصویر در طراحی نکنید.

استفاده از نقاشی در طراحی جلد مجله

ترکیبی از عکس و نقاشی همیشه می تواند گزینه مناسبی برای طراحی جلد مجله باشد . البته این روش نیازمند قدرت طراحی با دست و ذوق و سلیقه زیادی است. همین طور در استفاده از نقاشی باید حیطه ی کاری مجله و روحیات خوانندگان آن را نیز در نظر گرفت و نمی توان صرفا برای هر نوع مجله ای از نقاشی بر روی جلد آن استفاده کرد.

رعایت سلسله مراتب در تایپوگرافی

مشخص است که استفاده از سلسله مراتب تایپوگرافی در طراحی روجلد مجله اهیمت بسیار بالایی دارد اما قرار گیری این متون بر روی جلد نیز مهم هستند. بطور معمول طراحی جلد مجله تنها طراحی زیباترین و چشم نوازترین ترکیب از عکس ها و عنوان ها نیست، بلکه باید توجه کنید، آنها چگونه بر روی دکه روزنامه فروشی دیده می شوند و چشم ها اول کدام قسمت ها را می بینند و کدام قسمت ها در مراحل بعدی توجه به آنها جذب می شود بدین ترتیب میتوان اولویت بندی استفاده از رنگ ها را در تعیین نمود اینکه درج تیتر یا متن با چه رنگی و در کجای صفحه قرار بگیرد تا آنچه را که طراح در ذهن خود می پروراند  به واقعیت تبدیل شود.

در مورد سلسله مراتب در تایپوگرافی، موضوع و عنوان اصلی باید از همه مواردموجود در صفحه بزرگتر باشد تا بخوبی نظر خواننده را در دکه روزنامه فروشی و یا فروشگاه کتاب را به خود جذب کنند. چشم ها همیشه به سمت اعداد بزرگ و نقشه های گرافیکی ای مانند دایره ها یا بعلاوه ها جذب می شوند و بعد بدنبال خطوط  کوچکتر و لیست وار که در ادامه آمده است، می روند.

موقعیت خطوط روجلد مجله باید توسط آنکه چگونه مجله بر روی قفسه های فروشگاه دیده می شود تحت تاثیر قرار گیرد. مجله ها معمولا یا بصورت آبشاری قرار می گیرند که تنها یک سوم بالای آن دیده می شود یا اینکه در کنار هم قرار می گیرند که یک سوم سمت راست آن مشخص است.( از موارد بسیار مهم در طراحی روجلد توجه به این دو قسمت در طراحی است ) برای همین است که بیشتر مجله ها لوگوی خود را در قسمت بالا سمت راست قرار می دهند تا بخوبی برندشان مشخص شود. همچنین آنها عنوان های اصلی را در قسمت راست و همچنین در قسمت چپ زیر لوگو قرار می دهند.

بیشتر مجلات سینمایی و یا تبلیغاتی زمانی که یک فیلم معروف وارد سینماها می شوند، بخوبی از این روش  استفاده می کنند. مجلات مد در آخر سال یا با تغییر فصل یا زمان تخفیفات سالانه از این روش برای ایجاد تغییر استفاده می کنند. اما بعضی از مجلات تمام موضوعاتشان را راهی برای نشان دادن خلاقیتشان می دانند که در ایران این سبک از طراحی چندان طرفداری ندارد .

همچنین بخوانید...

26 خرداد 1398 طراحی روجلد کتاب و مجله وصفحه آرائی طراحی جلد کتاب صفحه آرایی کتاب صفحه آرایی مجله اصول طراحی جلد مجله مجلات سینمایی طراحی جلد مجله اونیفورم تایپوگرافی مجله قلم گرافیک

دیدگاه خود را بنویسید

  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...